+36 1 375 0493   

BTK Művészettörténeti Intézet

PERENYEI Monika

PERENYEI Monika
PERENYEI Monika
...
tudományos főmunkatárs
+36-1-224-6700/4251
PhD
angol, német

2001            Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK, művészettörténész oklevél

2004-2005            Kulturális Menedzser szakképesítés, ELTE BTK, posztgraduális program

2007-2010   Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Program, ELTE, Filozófiai Doktori Iskola

2018            PhD fokozat - Filozófiai Tudományok: Film-, Média- és Kultúraelmélet

2002-2006 Vadnai Galéria, művészeti vezető

2007-től MTA Művészettörténeti Kutatóintézet fiatal kutatója, majd munkatársa

2009-től az MTA Pszichiátriai Művészeti Gyűjtemény munkatársa, 2013-tól vezetője

2019-2021 vendégelőadó, Budapesti Metropolitan Egyetem

2024 - óraadó, MKE, Intermédia Tanszék

20. századi és modern művészet; interdiszciplináris kutatások: pszichiátria- és képtörténet; intermedialitás, art brut

2006-2008. Kállai Ernő Művészettörténészi – műkritikusi Ösztöndíj

2019 Budapest Galéria kurátori ösztöndíja, Lisszabon

AICA (Association Internationale des Critiques d’Art) Magyar Tagozata, 2016-től elnökségi tag

MAFOT (Magyar Fotótörténeti Társaság)

Válogatott publikáció

Könyv, könyvfejezet

Montázs a modern magyar művészetben. In: Magyar Kollázs. A magyar kollázs/montázs történetéből. 1910-2004. Szerk.: Kopócsy Anna. Magyar Festők Társasága, Győr, 2004. 31-43. ISBN 963 86464 0 3

A montázs-elv és –eljárás történeti áttekintése a modern magyar művészetben. In: Magyar Kollázs. A magyar kollázs/montázs történetéből 1910-2004. Szerk.: Kopócsy Anna. Magyar Festők Társasága, Győr, 2004. 88-137. ISBN 963 86464 0 3

Az érzelmek térhódítása / Where Emotions Dominate / Die Vorherrschaft der Gefühle. Barabás Zsófi grafikái: in: Barabás Zsófi: Rajzok/Drwaings/Zeichnungen. Visit Press, Budapest, 2007. 4-9.  ISBN 978-963-06-2457-2

Human Behavior. Szerk. András Edit: Gőbölyös Luca. Supergroup Kft., Bp., 2010. ISBN978-963-08-0469-1

A táblakép hagyomány újjáéledése a fotográfia médiumán keresztül. In: Kortárs szemmel. Szabadegyetemi előadás-sorozat. Szerk.: Izinger Katalin, Fejér Megyei Múzeumok Igazgatósága - Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 2011. 31-36.

Rejtőzködő médiumok In: Müllner Andás (Szerk.): A változás kultúrái. Művészet, média és rendszerváltás. L’Harmattan–ELTE, Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet, Budapest, 2011. 13-22.ISBN 978-963-236-437-7

A médiumok velünk vannak. Technikai képhasználat a kortárs művészetben / The Media are with us. The use of technical images in contemporary art.  Modern Művészetért Közalapítvány / Public Fund for Modern Art, Dunaújváros, 2012. ISBN 978-963-87772-3-2

Orvos kurátorok in: Oltai Kata (Szerk.): Kontextus- Adalékok – hogyan közelítsünk a kortárs vizuális művészethez. Karton, Budapest, 2012. 105-112. ISBN 978-963-08-5495-5

A kép a fotográfia örvényében. in: Baki Péter (Szerk.): Magyar fotóművészet az új évezredben. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2013. 9-21. ISBN 978-615-5304-04-0

 "The Image in the Maelstrom of Photography"  In: Baki Péter (Ed.): Hungarian Art Photography in the New Millennium: Exhibition in the Hungarian National Gallery, Budapest: Magyar Nemzeti Galéria, 2013. 8-19. ISBN 978-615-5304-05-7

 A kiállítás képei / A képek kiállítása – The Pictures of the Exhibition / The Exhibition of Pictures

in: Gellér Judit – Zsámboki Miklós (Szerk.): Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíj 1991-2016. Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, Budapest, 2018. 72-91. ISBN 978-615-5798-11-5

 Varga Ibolya: Levél Fiamnak. Szerk. előszó és jegyzetek: Hámos Gusztáv – Perenyei Monika. Tények és Tanúk sorozat. Magvető, Budapest, 2019. ISBN 978 963 14 3877 2

 

Szaktanulmányok

 „Cinema Like Never Before”. Balkon 14:9 (2006) 6-11.

„Harmadik típusú találkozások”. Gregory Crewdson és James Casebere fotográfiáiról. Balkon, 15:1 (2007) 19-24.

Tekintetek kereszttüzében. www.magyarepitomuveszet.hu Vizuális Kultúra Rovat, 2007

„Sablonpauszok”. Werkfilm helyett sablonpauszok. Szabó Dorottya kiállításáról. Fészek Galéria Herman terem. 2007. április 5-27. www.prae.hu

Késleltetett mozi. Birkás Lenke Film Stillek című fotósorozatához. Prea: online Irodalmi Folyóirat, 2007

Vanitatum vanitas. A Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjasok 2007-es kiállításáról. Ernst Múzeum. Új Művészet 18:5 (2007) 18-21.

Elveszítve, majdnem megtalálva. A Lost and Found kiállításról. MODEM, Debrecen. Új Művészet 18:8 (2007) 32-35.

Duett. A „vágy új nyelvének” formálása Németh Hajnal munkáiban, különös tekintettel Recording Room című videótrilógiájára. Balkon, 15:6. (2007) 12-16.

Az idő technológiái és a jelenlét technikája. Gondolatok Braun András Kronos és Tsai című kiállítása kapcsán. Balkon 15:10 (2007) 20-21.

Gondolati vertigo Braun András festményei kapcsán. Artmagazin 5:6 (2007) 60-64.

Az emlékezet dekonstrukciója. Gondolatok Luc Tuymans retrospektív kiállításáról. Új Művészet, 19:1 (2008) 22-25.

Penge és Spray. Barakonyi Zsombor kiállításához. Neon Galéria. Új Művészet 19:2 (2008) 41.

Disz/kontinuitás. Konstrukció vs. jelenség kérdése a lipcsei kortárs művészet kapcsán. Új Művészet, 19:5-6 (2008) 20-25.

Áramlás. Interjú Szépfalvi Ágnessel. Artmagazin, 7:2 (2008) 42-47.

Fotográfia prolongálva. A lélek és a test c. kiállítás kapcsán. Szépművészeti Múzeum Budapest. Új Művészet,19:10 (2008) 30-33.

Coming Out. Viennafair 2008. Műértő, 11:6 (2008) 1.

Az elbeszélés szelleme. A Minden mozi! kiállítás látens szempontrendszereiről. BALKON, 16:11-12. (2008) 8-12.

Permanens mediális forradalom. Magyar Lettre International 77 (2010) 55-59.

Felszínek és felületek. A bécsi Ludwig Múzeum Hyper Real című kiállításáról. Új Művészet, 2011/2.

Valami változás…A Ludwig Múzeum és Kortárs Művészeti Múzeum Valami változás című kiállításáról. Új Művészet, 2011/ május

Krízis gyümölcsök: Szabó Dorottya kiállítása. ÚJ MŰVÉSZET 23:12 (2012)

A Mester. Robert Mapplethorpe BALKON, 20: 9 (2012) 12-21.

Az őrület archívumai. KORUNK (KOLOZSVÁR) XXIV:(12) 56-63. (2013/12)

 Still. Fotográfia a múzeumban. Exindex, 2014. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=925

 Still. Photography in the Museum. Exindex, 2014.  http://exindex.hu/index.php?l=en&page=3&id=925

 Ha nem jön Árgyélus és nyelvet ölt a béka. Ferencvárosi anzix – Női Art Brut művészek a Fasorban. evangelikus.hu, 2014

 A jó pásztor: Bálint Endre kései fotómontázsaihoz. Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét, 2014. http://fotomuzeum.hu/media/tanulmanyok/1399636606_Balint100_PerenyeiM_MFM.pdf

 Képek fűzére. Szabó Dorottya festészetéről. Kiállítás katalógus, Új Kriterion Galéria, Bookart Kiadó, Románia, 2014

 Kísértethistóriák – kísértő históriák. Műértő, 2014:7-8. 31.

 Pszichiátria és művészet találkozása a boncasztalon.  PSYCHIATRIA HUNGARICA 30:2 (2015) 145-166.

Érzelmi zsarolás. Betuker István kiállításához. Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros, 2015.02.10. Magyar Múzeumok online, http://archiv.magyarmuzeumok.hu/kiallitas/2311_erzelmi_zsarolas

A téboly múzeuma. Artmagazin, 2014:10. 58-62.

Szent André des Arts. Bálint Endre szentendrei kiállításáról. Műértő 18:1-3. (2015)

 Nézze, apukám, így nem lehet élni! Az 1980-as évek elején felvett neurózis-interjúk.

 SOCIO.HU: Társadalomtudományi Szemle, 2016/4. https://socio.hu/uploads/files/2016_4/perenyei.pdf

 Wunderkammer és kamera. A magyar elmeügy vizuális reprezentációjához I. Híd, 2016:12. 85-103.

 Posztcinematikus fotográfia. A táblakép fotografikus nyelvjárása. Új Művészet, 2017:12. 46-49.

 A megtartó tekintet: Thomas Struth Múzeum-fotográfiái és a fotografikus táblakép. Disszertáció. ELTE BTK, Filozófiatudományi Doktori Iskola, 2017.

A titkos nyelv: képek és jegyzetek a hetvenes évek kreatív fotóhasználatainak mélylélektani aspektusaihoz. Ars Hungarica 43. 2017/4. 479-498.

Psyché képei. A Magyar elmeügy és lélekgyógyászat vizuális reprezentációjáról az MTA Pszichiátriai Művészeti Gyűjteményhez kapcsolódó interdiszciplináris kutatásokon keresztülArs Hungarica 44:4 (2018) 395-408

Creative Acts. Az Udvarhölgyek megelevenítése Pablo Picasso és Thomas Struth munkáiban. Korunk, 2020 / Július 11-18.

Las Meninas-metamorfózisok. Picasso kalandozása festészet és film között. Ars Hungarica 46:3 (2020) 299-318.

 Kis mese a legkevesebbről és a legtöbbről: Bodóczky István művészetéről és pedagógiai munkásságáról. Tranzitblog, 2021. http://tranzitblog.hu/kis-mese-a-legkevesebbrol-es-a-legtobbrol/

 Ciprusok és portrék: Az MTA Pszichiátriai Művészeti Gyűjtemény küldetéséről szubjektív nézőpontból.  Vizuális Kultúra 2021:1-2. 32-36.

 http://vizualiskulturaujsag.hu/wp-content/uploads/2021/03/3.1%20Perenyei_j2.pdf

 Imaginary Dwellings: képzeletszülte hajlékok és álompaloták. Jakab Irén életműve filmes munkáinak tükrében. Ars Hungarica 47:3 (2021) 293-326.

 

Kapcsolat

Cím

1097 Budapest
Tóth Kálmán utca 4.

Telefon

+36 1 375 0493

E-mail